Проект “Мобільна допомога вразливим групам виборців”

Чер 9, 2007

Термін реалізації: січень  –  квітень  2006 року

Останні виборчі кампанії засвідчили велику гостроту проблеми голосування поза межами виборчих дільниць. У такий спосіб голосують, як правило, люди з обмеженими фізичними можливостями. Дуже часто цей вид голосування використовується як брудна виборча технологія. Така ситуація спричиняється недосконалістю самого механізму голосування осіб, які тимчасово або постійно не можуть пересуватися самостійно, а також занадто жорсткими (інколи невиправденими) вимогами чинного законодавства. Це призводить до обмеження значної кількості громадян в реалізації одного із фундаментальних громадянських прав – вільно обирати.


Проект "Мобільна допомога вразливим групам виборців"

Саме цим визначалася актуальність проекту «Мобільна допомога вразливим групам виборців», що реалізував БФ «Творчий центр Каунтерпарт» при фінансовій підтримці Канадського агенства міжнародного розвитку, Фонду громадянських свобод. Проект реалізовувався в шести регіонах України.

Партером в реалізації проекту в Херсоні виступив Херсонський обласний благодійний фонд «Захист». В межах проекту фондом було створено службу «Мобільна допомога виборцям».

Мета – сприяти зменшенню можливостей для маніпуляції голосами виборців під час організації голосування за межами приміщень для голосування під час виборів народних депутатів України та депутатів місцевих рад.

 Проект "Мобільна допомога вразливим групам виборців"

Результати проекту:

Реалізація проекту сприяла дотриманню виборчих прав 157 громадян, які через інвалідність, чи за станом здоров’я не здатні пересуватися самостійно. За час роботи служби «Мобільної допомоги» було налагоджено співпрацю з районними виборчими комісіями,районними організаціями Червоного Хреста, місцевими громадськими організаціями людей з обмеженими фізичними можливостями, розповсюджено плакати та листівки з номерами телефонів «гарячої лінії», брошури «Як проголосувати за місцем свого перебування», місцеві газети з публікаціями про роботу служби.

На «гарячу» телефонну лінію служби у Херсоні громадяни зверталися з такими питаннями:

– механізм організації голосування вразливих груп виборців – 100 осіб;

– заяви про порушення виборчого законодавства (не отримано запрошення з номерами та адресами виборчих дільниць) – 14 осіб;

– звернення за консультаціями стосовно норм виборчого законодавства – 25 осіб;

– скарга на лікувальні заклади,які не видавали довідки інвалідам першої та другої груп про те, що вони не можуть самостійно пересуватися за станом здоров’я – 1 особа;

– прохання про допомогу в оформлені заяв чи скарг до виборчих комісій, щодо голосування за місцем свого перебування – 15 осіб;

– прохання відвідати виборців,які не можуть самостійно пересуватися через вік,або інвалідність – 38 осіб;

– порядок волевиявлення при багатопартійній системі – 16 осіб;

– призначення та функції служби – 30 осіб.

Чергові служби «Мобільної допомоги» за потреби виїжджали за адресами виборців,які не спроможні пересуватися самостійно та не мають близьких родичів. Надавалися зразки для написання заяв з проханням забезпечити можливість голосувати за місцем перебування. Заяви з копіями документів передавалися до виборчіх дільниць.

Жодне звернення виборців не залишилося без уваги. Було надано 95 інформаційних довідок щодо порядку організації голосування за місцем перебування, практичну допомогу 53 виборцям в оформленні заяв до дільничних виборчих комісій,оформленні необхідних підтверджуючих документів у медичних закладах, житлово-експлуатаційних конторах тощо. Завдяки активній взаємодії з місцевими органами соціального захисту населення, територіальними та дільничними комісіями 115 виборців отримали можливість проголосувати за місцем свого перебування.

Діяльність благодійного фонду «Захист» в рамках проекту «Мобільна допомога вразливим групам виборців» набула значного позитивного резонансу у місцевій громаді, підвищила авторитет організації, зміцнила довіру органів місцевої влади. Окрім цього, значно розширилися зв’язки з громадськими організаціями ветеранів та людей з обмеженими фізичними можливостями, збільшилася кількість волонтерів, які долучилися до роботи фонду.

Кількість та види  наданих  послуг, опис  механізму  надання  послуг:

– Надано 95 інформаційних довідок щодо порядку організації голосування за місцем перебування.

– Надано практичну допомогу 53 виборцям, які постійно, або тимчасово були не здатні самостійно пересуватися, в оформленні та поданні заяв до дільничних виборчих комісій, оформленні необхідних підтверджуючих документів у медичних  закладах, житлово-експлуатаційних конторах, тощо.

– Надано 25 консультацій різним групам виборців щодо реалізації  їх права на голосування, у тому числі й за місцем перебування.

Послуги надавалися через організацію роботи “гарячої” телефонної лінії, консультації юриста, безпосередній виїзд працівників та волонтерів МДВ на місце постійного перебування звернувшихся по допомогу виборців для оформлення необхідних документів, а також в день голосування.

Результати діяльності:

Завдяки створеному банку даних з 750 осіб ймовірних адресатів впливу, активній взаємодії з місцевими органами соціального захисту населення, теріторіальними та дільничними виборчими комісіями працівникам та волонтерам проекту МДВ вдалося надати допомогу 115 виборцям, які отримали змогу проголосувати за місцем свого постійного перебування, 25 громадян отримали змістовні консультації юриста та працівників “гарячої” лінії стосовно здійснення права на голосування. Крім того, проектом було отримано 14 повідомлень виборців про порушення виборчого законодавства, які оперативно передавались для реагування у територіальні виборчі комісії та до Комітету виборців.

Найбільш яскравими прикладами діяльності МДВ у Херсоні можна вважати такі:

– самотній інвалід Великої Вітчизняної війни 1 групи, не голосував на президенських виборах, бо не мав до кого звернутися по допомогу у написанні заяви та її доставки до виборчої дільниці. Прочитавши в херсонській газеті “Гривна” про реалізацію у місті проекту МДВ, він звернувся по допомогу за телефоном “гарячої” лінії”. Керівник служби МДВ Олена Токарєва надала допомогу у написанні заяви., зробила ксерокопіі документів, віднесла до територіальної виборчої комісії, перевірила наявність прізвіща ветерана ВВВ у загальних виборчих списках. Безпосередньо у день виборів нею був забезпечений контроль за організацією виїзда членів дільничної комісії до ветерана–інваліда  зі скринькою для голосування. Самотній чоловік був дуже схвильований такою увагою й висловив велику подяку працівникам Служби за надану можливість виконати свій громадянський обов’язок.

– самотня жінка 52-х років, інвалід 1-ї групи після перенесеного інсульту, яка на попередніх виборах сама була членом виборчої комісії, звернулась по допомогу проголосувати за місцем свого перебування. Виїзджали неодноразово, тому що у процесі роботи постійно виникали ускладнення: після надання допомоги у написанні заяви й доставки її до виборчої комісії з’ясувалося, що прізвища жінки немає у загальних списках. Для внесення її до списку був потрібен паспорт, але він був зданий до районного управління соціального захисту населення для оформлення посвідчення про інвалідність. Завдяки втручанню служби МДВ було прискорено оформлення цього документу, паспорт повернуто власниці, що дозволило оперативно внести корективи у загальний список виборців. Самотня жінка – інвалід, людина соціально активна й небайдужа отримала змогу проголосувати вдома, чим була дуже схвильована і вдячна працівникам Служби.

6. Результати моніторингової діяльності Служби

Завдяки здійсненню моніторингу шляхом самостійної фіксації працівниками та волонтерами МДВ порушень виборчого законодавства при відвідуванні виборців за місцем постійного перебування і виборчих дільниць, а також фіксації повідомлень виборців та інших суб’єктів виборчого процесу, які надходили на “гарячу” телефонну лінію й безпосередньо до офісу МДВ припинено 14 порушень відносно здійснення права виборця на голосування за місцем постійного перебування.

7. Опис взаємодії з органами влади та виборчими комісіями

На початковій стадії роботи координатором проекту були здійснені організаційні зустрічі з керівниками  районних управлінь соціального захисту населення, районних організацій Червоного Хреста, міської та районних теріторіальних виборчих комісій. Завдяки налагодженим контактам був створений банк даних ймовірних адресатів служби МДВ, здійснювались оперативні робочі контакти с фахівцями місцевих органів влади та членами виборчих дільниць. Через районні територіальні виборчі комісії на виборчих дільницях було розповсюджено рекламні плакати МДВ, листівки з номерами “гарячої” телефонної лінії, брошури “Як проголосувати за місцем свого перебування”.

Рекламна поліграфічна продукція про роботу в місті проекту МДВ розповсюджувалася також через районні ради, районні управління соціального захисту населення, громадські організації.

8. Опис окремих заходів (круглі столи, презентації, зустрічі тощо)

2 лютого 2006 року у прес-центрі газети “Новий день” було проведено презентацію проекту “Мобільна допомога вразливим групам виборців”, участь у якій взяв директор проекту Володимир Купрій. На презентацію були запрошені керівники районних управлінь Пенсійного фонду України та соціального захисту населення,  районних організацій Червоного Хреста, лідери громадських організацій, представники херсонських електронних та друкованих ЗМІ. Всі присутні отримали докладну інформацію щодо проекту МДВ, вичерпні відповіді на запитання. Після проведення презентації дали згоду на співпрацю в рамках проекту керівники управлінь соціального захисту населення, районних організацій Червоного Хреста, лідери громадських організацій інвалідів. Наслідком проведеної презентації стали три ефіри на місцевому телеканалі “Скіфія”, а також інформаційні матеріали щодо початку роботи в місті проекту МДВ у трьох місцевих газетах загальним тиражем 175 тис. екз.

9. Чи були і які саме труднощі в роботі служби “Мобільна допомога виборцям”? Що було зроблено для їх подолання?

Виникали труднощі при виїздах за адресами: виборці, які зверталися до служби МДВ (взагалі це дюди похилого віку) забували про домовленість щодо часу приїзду працівників та волонтерів Служби й не відчиняли двері, що викликало необхідність здійснення повторних виїздів. Часто виборці не мали ксерокопій документів, підтверджуючих їх нездатність пересуватись самостійно, що значно впливало на строки внесення відповідних уточнень до загального списку виборців – це також викликало необхідність повторних відвідувань.

Велика кількість звернень виборців до Служби стосувалася відсутності у них повідомлень про розташування виборчих дільниць. Як з’ясувалося, це було викликано відсутністю у районних теріторіальних комісій оновленої бази данних щодо розташування виборчих дільниць після зміни територіальних границь. Після наполегливого втручання, неоднарозового нагадування теріторіальній районній комісії Суворовського р-ну, повідомлення були направлені на адресу виборців.

Безумовно, найважчим було подолання бюрократичної байдужості й небажання деяких керівникив та членів дільничних комісій cпівпрацювати зі Службою. Таке ставлення змусило команду МДВ у день виборів особисто контролювати виїзд представників деяких дільничних комісій зі скриньками для голосування за адресами виборців, які звернулися до Служби.

10. Перелік та тираж усієї друкованої продукції виданої в межах діяльності Служби. Надайте інформацію про розповсюдження цієї продукції.

В межах діяльності Служби у Херсоні були видані інформаційні листівки тиражем 600 екз. та художні плакати тиражем 200 екз., які було розповсюджено через міські та районні виконавчі комітети, управління пенсійного фонду та соціального захисту населення, територіальні виборчі комісії, організації Червоного Хреста, громадські організації міста.

11. Результати та оцінка

11.1. Головні результати, які було досягнуто (в контексті мети та проекту)

Реалізація проекту МДВ сприяла дотриманню прав 157 виборців під час голосування на виборах народних депутатів України та місцевих рад, які у зв’язку з інвалідністю та за станом здоров’я не здатні пересуватися самостійно, або у зв’язку з їх правовою необізнаністю, що зменшило вірогідність маніпуляцій та фальсифікації їх голосів.

11.2. Чи відбулися зміни і які саме в цільових групах?

Реалізація проекту МДВ надала можливість 157 виборцям похилого віку з обмеженими фізичними можливостями, більшість з яких роками не мали змоги брати участь у виборчому процесі, виконати свій громадянський обов’язок та здійснити своє виборче право, що значно вплинуло на їх моральний та фізичний стан.

5.3. Як діяльність Служби вплинула на розвиток Вашої організації?

Здійснення проекту МДВ фондом “Захист” набуло значний позитивний резонанс у місцевій громаді, підвищило його авторитет та довіру серед органів місцевої влади та громадськості, значно поширило зв’язки із громадськими організаціями ветеранів та людей з обмеженими фізичними можливостями, розширило волонтерську складову діяльності Фонду. Набутий досвід у здійсненні проекту вплине на  підвищення статусу та ефективності роботи нашій громадській організації.

Наші останні новини