Темою обговорення та діалогу між владою та громадами Херсонської області на Круглому столі наприкінці листопада 2024 року була тема нашої співпраці та взаємності: “Громадянське суспільство та демократія участі в громадах Херсонщини: виклики, можливості та рішення”. Наразі вкрай затребуваним є реальне залучення громадян до вироблення та реалізації публічної політики, актуальний розвиток різноманітних форм і інструментів демократії участі для підсилення діалогу громадськості з представниками влади. Ці поняття знаходяться в сфері пріоритетів державно-громадської взаємодії. Українська держава і суспільство зараз проходять цивілізаційний вибір – між реальною та «керованою» демократією, і лише синергія зможе підсили і владу, і народ. Ми потребуємо рефлексії щодо змісту відносин між владою і громадянським суспільством, щоб постійно підвищувати ефективність нашої взаємодії заради головної – розвитку України як демократичної, правової, комфортної для життя європейської держави. Круглий стіл організував про провів Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень (ПЦПСД) – потужна громадська організація.
іВ обговоренні взяли участь біля 60 осіб – це громадські активісти, журналісти та експерти, представники військових адміністрацій Херсонської області, міста Херсон, Херсонського району, майже всіх сільських та селищних громад звільненої території Херсонщини; до діалогу також приєдналися релоковані громади, територія яких знаходяться в окупації. Велика подяка Херсонській обласній військовій адміністрації за велику увагу до теми нашого круглого столу, за допомогу в інформуванні і запрошенні всіх діючих ВА Херсонщини.
Саме громадянське суспільство відстояло європейський шлях розвитку України під час наших двох сакральних Майданів, і ось настало нове випробування для громадської активності під час цієї страшної війни. Очікування громадян від держави стосуються питань соціального забезпечення, справедливості та правосуддя, захисту від зовнішньої агресії, гідного медичного обслуговування, наявності робочих місць, створення рівних правил для всіх при мінімальному втручанні держави в економіку. Але ці очікування не завжди реалізуються, що викликає кризу довіри. Необхідно з одного боку, захищати державу, а з іншого – наводити порядок у суспільстві. Громадянське суспільство повинне впливати і примушувати владу діяти на благо українського народу. ПЦПСД за підтримки та в партнерстві з МФВ реалізує вже декілька таких проектів в Херсонській області, в серпні розпочато роботу над впровадженням механізмів громадської участі заради відновлення в обраних пілотних громадах нашої області.
Голова ГО ПЦПСД Олег Дядюн розповів, що на круглому столі зібралася широка коаліція однодумців щоб почути та обсудити вироблену експертами методику оцінки розвитку громадянського суспільства в маленьких громадах Херсонської області. Далі він нашого давнього друга та партнера, начальника Тягинської сільської військової адміністрації Миколу Яценка з нагородою Президента України з з орденом «За заслуги» у зміцненні української державності, мужність і самовідданість, виявлені у захисті суверенітету та територіальної цілісності України, вагомий особистий внесок у розвиток суспільного життя, відстоювання національних інтересів держави, сумлінне виконання своїх професійних обов’язків.
Одна з цілей посилення громадської участі в управлінні – це розширення можливостей для громад в отриманні міжнародної допомоги, необхідної для відновлення та розвитку. І не зважаючи на гостру суспільна проблему через припинення діяльності органів місцевого самоврядування та депутатів, в громадах на звільненій території Херсонщини відчувається щирий інтерес військових адміністрацій та бажання місцевих активістів об’єднати зусилля для подолання місцевих проблем.
Олексій Орловський, директор програми “Демократія і належне врядування” Міжнародного фонду Відродження представив учасникам свою організацію, яка почала діяльність в Україні ще на початку 1990 років та мала як стратегічну мету саме розвиток громадянського суспільства. Новітні грантові конкурси орієнтовані на деокуповані території України, які відновлюються вздовж лінії зіткнення. Весь світ дивується не лише мужності наших воїнів ЗСУ в захисті держави, але і мирних мешканців в тилу, які в прифронтових територіях, майже «на нулі» активно розвивають демократичні процеси активізації громадян у прийнятті владних рішень та розвитку інструментів громадської участі. Наразі МФВ працює над новим конкурсом щодо інституційного відновлення на окупованих територіях після їхнього звільнення, можливих змін адміністративно-територіального устрою, найбільш ефективних механізмів громадської участі з урахуванням складнощів та викликів цих понівечених окупацією міст та сіл східної і південної України.
Михайло Линецький, голова Херсонської районної військові адміністрації , виступив з підтримкою як важливості теми обговорення, так і необхідності робочої методики для постійного зворотного зв’язку та оцінювання реальних досягнень чи недоліків в процедурах демократії участі та залучення громадян. Для роботи влади необхідний постійний громадський контроль.
Експерт ПЦПСД, соціолог та політолог Дементій Білий оглядово презентував методику діагностики стану розвитку громадянського суспільства та процедур демократії участі з прикладами громад правобережної Херсонщини. Спочатку він поставив питання: громадянське суспільство та залучення громадян в умовах воєнного стану: як бути ефективним? І далі навів сім доказів необхідності залучення громадян до прийняття рішень та роботи місцевої влади. Цьому процесу треба сказати «так», тому що:
- Це підсилює легітимність влади: коли громадяни беруть участь у процесі прийняття
рішень, вони відчувають себе частиною управлінських процесів; громадські обговорення, відкриті
засідання та консультації формують у громадян відчуття причетності до ухвалення рішень, що
зменшує ймовірність конфліктів і підвищує рівень довіри до органів влади; - Це підвищую якості управлінських рішень;
- Це є зміцнення громадської відповідальності та активності;
- Це забезпечує прозорість та підзвітність влади: громадська участь є одним із ключових
механізмів контролю за діяльністю місцевої влади, відкритість у процесах обговорення та
прийняття рішень запобігає корупції та зловживанню владою; - Це є гарантією соціальної справедливості та рівності;
- Це сприяє стійкості та згуртованості громади;
- Це відповідає міжнародним демократичним стандартам: участь громадян у процесах
прийняття рішень є одним із ключових принципів демократичного суспільства та умовою
інтеграції в європейське і світове співтовариство.
На основі Указу Президента України від 7 вересня 2021 р. № 487 «Про Національну стратегію
сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки» вся громадська
активність базується на головному стратегічному напрямку: Забезпечення ефективних процедур
громадської участі у формуванні та реалізації державної політики на національному та
регіональному рівнях, вирішенні питань місцевого значення.
Але для самоусвідомлення цієї діяльності та її критичного осмислення необхідно володіти
певними інструментами вимірювання, які були б адаптовані для наших «польових умов».
Дементій Білий для своєї методики діагности громад використав «класику» теорії громадянського
суспільства:це відома робота «Драбина громадянської участі» Шеррі Арнштайн, яка показує
шляхи трансформування влади з точки зору громадського активіста, щоб перейти від імітації до
дійсно громадянської влади, а також представляє п’ять рівнів зростання громадянського впливу;
по-друге, експерт в свої методиці використав «Кодекс рекомендованих норм громадянської участі
в процесі прийняття рішень Ради Європи».
Методика діагности громад від ПЦПСД пропонує три складові: - Спроможність органів місцевої влади здійснювати залучення громадян до прийняття
рішень; - Спроможність громадянського суспільства долучатись до прийняття рішень;
- Практичні результати залучення громадян: як це реально працює?
На основі Указу Президента України від 7 вересня 2021 р. № 487 «Про Національну стратегію сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2021-2026 роки» вся громадська активність базується на головному стратегічному напрямку: Забезпечення ефективних процедур громадської участі у формуванні та реалізації державної політики на національному та регіональному рівнях, вирішенні питань місцевого значення.
Але для самоусвідомлення цієї діяльності та її критичного осмислення необхідно володіти певними інструментами вимірювання, які були б адаптовані для наших «польових умов». Дементій Білий для своєї методики діагности громад використав «класику» теорії громадянського суспільства:це відома робота «Драбина громадянської участі» Шеррі Арнштайн, яка показує шляхи трансформування влади з точки зору громадського активіста, щоб перейти від імітації до дійсно громадянської влади, а також представляє п’ять рівнів зростання громадянського впливу; по-друге, експерт в свої методиці використав «Кодекс рекомендованих норм громадянської участі в процесі прийняття рішень Ради Європи».
Методика діагности громад від ПЦПСД пропонує три складові:
- Спроможність органів місцевої влади здійснювати залучення громадян до прийняття рішень;
- Спроможність громадянського суспільства долучатись до прийняття рішень;
- Практичні результати залучення громадян: як це реально працює?
При цьому методика не виставляє рейтинги для різних громад, а пропонує лише інструмент для самоаналізу громади та зростання влади разом з громадянами.
Для підсилення взаємодії громадянського суспільства та держави на національному рівні зроблено багато в останні роки, незважаючи на війну, тому що в цей складний час і влада, і бізнес, і громадянське суспільство поділяють єдині цінності: це Національна рада реформ, Рада регіонального розвитку, Координаційна рада сприяння розвитку громадянського суспільства, Рада національної єдності, Фонд розвитку громадянського суспільства.
У Херсонських громад на звільнених територіях є свої власні досягнення в розвитку демократії участі та розробці Планів відновлення громад, здобуті в співпраці з експертами ПЦПСД. Різні форми залучення громадян в своїх громадах представили Микола Яценко, начальник Тягинської сільської військової адміністрації, Олександр Алчієв, начальник Бериславської міської військової адміністрації, Тетяна Борисенко, голова громадської організації “Проєкт “КРОК”
В ході панельної дискусії з теми «Виклики та перспективи громадянського суспільства в умовах війни, вплив військових адміністрацій» учасники круглого столу визначили роль військових адміністрацій в імплементації запропонованої методики оцінки рівня демократії участі в громадах.
Голова Громадської ради відновлення Тягинської громади Людмила Баєва розповіла про активну роботу Громадської ради у співпраці з експетрами ПЦПСД, про опитування громадян, про зміну ставлення мешканців громади до планів відновлення та розробки Цільових програм розвитку з негативного та позитив та підтримку.
Олена Тихонова, начальник відділу Бериславської міської ВА, сказала про необхідність просвіти громадян щодо демократії участі, яка є головною умовою розвитку громади та отримання інвестицій. Вона підкреслила, що місцеве самоврядування, яке зараз об’єктивно «заморожене», самим мешканцям громад треба заслужити, його треба напрацювати своєю громадською активністю, високою громадською згуртованістю, свідомістю, відповідальністю.
Наталія Федорчук, начальник відділу з питань внутрішньої політики та комунікацій з інститутами громадянського суспільства управління внутрішньої та інформаційної політики ХОДА, коротко презентувала різні форми залучення громадян в роботі обласної адміністрації, серед яких важливу роль відіграють Громадська рада та тематичні робочі групи.
Під час тематичної секції обговорення з теми «Шляхи інтеграції методики у роботі громад» учасники пропонували свої бачення адаптації методики до умов правобережної Херсонщини в умовах обстрілів і відсутності органів місцевого самоврядування.
Михайло Золотухін, голова громадської організації Фонд регіонального розвитку міста Миколаєва, поділився здобутками в залученні громадян до різних ініціатив Миколаївської влади та громади в умовах воєнного стану.
Висновки дискусії:
- Методика проста і доступна, може бути опублікована та поширена серед експертів громадянського суспільства для використання її на практиці, в тому числі місцевою владою.
- Методика не тільки оцінює поточний стан громадянського суспільства, але й гнучко реагує на потенціал громади та на обмеження безпеки, пропонуючи розвивати механізми, доступні на розумну тимчасову перспективу
- Потрібен Загальноукраїнський моніторинг реалізації Стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на регіональному рівні.
Причорноморський центр (ПЦПСД) має успішний досвід співпраці з громадами Херсонської області: це і експертна допомога в розвитку громад (розробка стратегічних документів, програм розвитку та відновлення), і залучення громадян до прийняття рішень задля побудови діалогу між владою та громадськістю, і розв’язання конфліктів. За постійними оновленнями роботи ГО ПЦПСД можна слідкувати за посиланням: на веб-платформі www.pcpsd.org.ua , в соціальній мережі www.facebook.com/pcpsd.org.ua Статтю підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках проєкту ХОО Причорноморський центр політичних і соціальних досліджень «Допомога громадам Херсонської області у впровадженні механізмів громадської участі заради відновлення». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».
Галина Бахматова