Зміни в житті херсонцівза часи повномасштабноговторгнення. Звіт за результатами соціологічного онлайн-дослідження.

Січ 20, 2025

На основі соціологічних досліджень, проведених з використанням дослідницької онлайн-панелі Херсонської громадиЗвіт за результатами дослідження онлайн-опитування за інтерактивною структурованою анкетою, посилання на яку відправлялося потенційним респондентам із бази даних (дослідницької онлайн-панелі Херсонської громади).

Мета дослідження: з’ясувати зміни в повсякденному житті херсонців, які відбулися за час повномасштабного вторгнення.


Ключові результати:

Війна та евакуація призвели до значних змін у житті херсонців. Проте більшість з них відбулася в перші два роки великої війни. 2024 рік лише закріпив той стан, в якому вже опинилися херсонці. Ми порівняли результати опитування 2024 року з результатами подібного опитування, яке проводили в грудні 2023 року, і з’ясували, що по більшості показників отримані цифри знаходяться в межах похибки. Використовуючи медичну термінологію, доречно сказати так: якщо стан громади в 2023 можна було назвати «важким», то в 2024 році – «стабільно важким». Тим не менше херсонці не тільки змогли адаптуватися до умов війни, зміни місця проживання, еміграції тощо, а й у певній мірі – повернути в своє життя елементи передвоєнного життя, наприклад, можливість мати відпустку, робити кар’єру, вчитися та святкувати Новий рік з ялинкою.


Тож, що ми маємо станом на початок 2025 року? Майже половина респондентів (49%) змінила роботу. 66% опитаних змінили професію. Порівняно з початком 2022 року кількість непрацюючих збільшилася з 5% до 19%, але зменшилась порівняно з груднем 2023 р. (тоді таких було 28%) Для значної частини опитаних зміни в професійному житті були пов’язані з низхідною соціальною мобільністю: 56% херсонців (з тих, хто зараз працює) відкотилися назад по кар’єрній драбині, тобто нова посада була для них не така висока, як попередня. Проте 10% вдалося підвищити свій соціальний статус, знайти нові життєві перспективи. Причому більше таких виявилося серед тих, хто виїхав з міста.


Порівняно з початком 2022 року прибутки більшої частини опитаних херсонців знизилися: дещо зменшилися (у 20% респондентів) або суттєво зменшилися (у 48%). Частка таких респондентів збільшилася і порівняно з опитуванням 2023 року. Тоді їх було 19% і 35% відповідно.

У 2024 році 17% працюючих херсонців змогли відпочити, тобто мати відпустку.


Не відбулося змін у підвищенні мовної компетенції. Так само, як і в 2023 році, 21% херсонців продовжували вивчати англійську мову, по 3% польську та німецьку, 2% іспанську та 1% французьку. І робили вони це переважно самостійно.


Трохи про демографію. Порівняно з початком 2022 року у 13% херсонців змінився сімейний стан. У 2023 році таких було менше – 8%. Лише в 7% сімей за часи великої війни народилися діти. І таких випадків більше в сім’ях, які зараз живуть не в Херсоні.

Залишається для херсонців гострим питання щодо умов проживанням. Більше половини опитаних (53%) мешкає в орендованому житлі. І ця цифра виросла: у грудні 2023 року таких було трохи менше (44%). Для порівняння: до початку повномасштабного вторгнення лише 9% херсонців знімали житло. Очікувано, що орендарів більше серед тих, хто виїхав з міста (85%).

До початку повномасштабного вторгнення 79% опитаних херсонців встановлювали на Новий рік ялинку. У 2024 році таких було лише 39%, майже так само, як і в 2023 році.

Ознайомитись з повним звітом за результатами дослідження ви можете завантаживши його:

Дослідження проведено БО «Фонд громади міста Херсон «Захист» за підтрики Національної мережі розвитку локальної філантропії та GlobalGiving

Підготовку дослідження проведено БО «Фонд громади міста Херсон «Захист» в рамках Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст продукту є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

Відтворення та використання будь-якої частини цього продукту в будь-якому форматі, включаючи графічний, електронний, копіювання або використання будь-яким іншим способом з обов’язковим посиланням на джерело.

Наші останні новини